..شیدستان.. شریف ..

..سرزمین روشنایی..بسوی صلح.آزادی.دموکراسی.وجامعه مدنی..

..شیدستان.. شریف ..

..سرزمین روشنایی..بسوی صلح.آزادی.دموکراسی.وجامعه مدنی..

جهت یاد آوری

 
منشور جهانی حقوق بشر کوروش کبیر
 

  بخشی از منشور جهانی حقوق بشر 

                  کوروش کبیر
شاه شاهان ایران این سرزمین جاوید 

 

اینک من به یاری مزدا تاج سلطنت را بر سر نهادم اعلام میکنم  

 که تاروز ی که زنده ام و مزدا توفیق سلطنت به من بدهد 

 به دین و آداب و رسوم ملتهایی را که من پادشاه آنها هستم  

محترم خواهم شمرد ونخواهم گذاشت که حکام و زیر دستان من 

 دین و آئین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آن هستم و دیگر ملتها را  

مورد تهدید و تحقیر قرار بدهند یا به آنها توهین کنند .

من از امروز که تاج شاهی به سر نهادم تا روزی که زنده ام  

و مزدا توفیق سلطنت را به من بدهد هرگز سلطنت خود را به هیچ ملت  

تحمیل نخواهم کرد و هر ملت آزاد است که مرا به سلطنت قبول کند یا نکند 

 و هرگاه نخواهد من را پادشاه خود بداند من برای سلطنت ان ملت مبادرت  

نخواهم کرد . من تاروزی که پادشاه کشورهای ایران و بابل و جهات اربعه  

هستم نخواهم گذاشت که کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم  

واقع شد من حق ویرا از ظالم خواهم گرفت و به او خواهم داد و ستمگر را  

مجازات خواهم کرد .

من تاروزی که پادشاه هستم نخواهم گذاشت مال منقول یا غیر منقول  

دیگری را به زور یا به نحو دیگر بدون پرداخت بهای آن و جلب رضایت صاحب مال 

 تصرف نماید .

من تا روزی که زنده هستم نخواهم گذاشت که شخصی دیگری را به بیگاری 

 به گیرد و بدون پرداخت دستمزد او را به کار وادارد .

من امروز اعلام می کنم که هرکس آزاد است که هر دینی را که مایل است  

بپرستد و در هر نقطه که می خواهد سکونت گزیند مشروط بر آنکه در انجا حق کسی را غصب نکند .

وبه هرشغلی که میخواهد بپردازد و مال خود را به هرطریق که میخواهد  

به مصرف به رساند مشروط برآنکه لطمه به حقوق دیگران لطمه نزند .

من امروز اعلام می کنم که هرکس مسئول اعمال خود می باشد و هیچ کس 

 را نباید به مناسبت تقصیری که یکی از خویشاوندانش کرده مجازات کرد .  

و مجازات برادر گناهکار بر عکس بکلی ممنوع است و اگر یک فرد از خانواده  

یا طایفه ای مرتکب تقصیری شود فقط مقصر باید مجازات شود نه دیگران .

من تا روزی که به یاری مزدا سلطنت می کنم نه خواهم گذاشت که مردان  

و زنان را به عنوان غلام و کنیز به فروشند و حکام زیر دستان من مکلفند که 

 در حوزه حکومت و ماموریت خود مانع از فروش و خرید مردان و زنان به عنوان 

 غلام و کنیز شوند .

رسم بردگی باید به کلی از جهان برافتد و از مزدا خواهانم که مرا در راه اجرای تعهداتی که نسبت به ملتهای ایران و بابل و ملتهای ممالک اربعه برعهده گرفته ام موفق گرداند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد